וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לטיפול בפנים לגיל ההתבגרות

20.12.2017 / 8:22

על מנת להבין ולהתאים את הטיפול המתאים ביותר לפצעונים, כדאי להבין ולזכור את הסיבות ליצירתם. כך תזהו את התהליכים ובעזרת תשעה כללים תצליחו לטפל בעור הפנים

נערה עם פצעון על הפנים. ShutterStock
בגיל ההתבגרות, עקב השפעות הורמונליות שונות, עולה כמות החלב המופקת מבלוטות אלו/ShutterStock

"שום דבר אינו דורש תיקון כמו הרגליהם של אחרים" - מארק טוויין

"הרגלים טובים מגיל צעיר עושים את כל ההבדל שבעולם" - אריסטו

פצעונים על עור הפנים הינם תופעה נפוצה ביותר, אשר לרוב מופיעה בתקופת גיל ההתבגרות. הפצעונים, לצערנו, נוטים להופיע ללא התראה מוקדמת (ולרוב בזמן הגרוע ביותר...), להישאר מספר ימים על הפנים, ולעיתים אף להשאיר אחריהם סימן או צלקת. טיפוח וניקוי הפנים מהווה חלק מהותי בטיפול בפצעונים, ולמעשה ניתן לומר כי הם הבסיס לכל טיפול אחר – בין אם קוסמטי או רפואי.

על מנת להבין ולהתאים את הטיפול המתאים ביותר לפצעונים, כדאי להבין ולזכור את המנגנון בו פצעונים נוצרים. ניתן לזהות ארבעה תהליכים עיקריים הגורמים ליצירת הפצעונים:

הפרשת חלב (Sebum) מוגברת – חלב, או סבום, הינו נוזל שמנוני המופק מבלוטות זעירות בעורנו (בלוטות החלב), ומהווה את אחד מחומרי הלחות הטבעיים שגופנו מפיק על מנת לשמור על עורנו. בלוטות החלב הינן זעירות ומצויות בריכוז גבוה יחסית באזור הפנים, החזה והגב העליון. בגיל ההתבגרות, עקב השפעות הורמונליות שונות, עולה כמות החלב המופקת מבלוטות אלו.

חסימה של מוצא בלוטות החלב – החלב מופק מתוך בלוטות מיקרוסקופיות בתוך העור. כחלק מגיל ההתבגרות, מתרחש תהליך בו מוצא הבלוטות נחסם, באופן חלקי או מלא, וזאת עקב פגיעה בתהליך הנשירה הטבעי של תאי העור (אשר יוצרים מעין "פקק") מהאזור. התוצאה לרוב נראית כ"ראשים" (או קומודונים) בצבע לבן ושחור.

ריבוי חיידקים – באופן רגיל ותקין על גבי העור ובבלוטות החלב מצויים חיידקים רבים מסוגים שונים, אשר בד"כ אינם מזיקים ואף מועילים לנו (בדומה לחיידקי המעיים). עם זאת, כאשר פצעון מתחיל להתפתח, כמות החיידקים בתוכו עולה בצורה קיצונית, ובמיוחד בולט חיידק העונה לשם פרופיוניבקטריום. כמות מוגברת של חיידק זה תורמת להיווצרות התהליך הדלקתי ותורמת להפיכת ה"ראשים" התמימים לפצע דלקתי ולעיתים אף מוגלתי.

התהליך הדלקתי – כל הגורמים המוזכרים למעלה תורמים להיווצרות דלקת משמעותית בבלוטת החלב ומסביבה. דלקת זאת באה לידי ביטוי כפצעונים מוגלתיים, ולעיתים אף כנגעים הדלקתיים החמורים ביותר של הפצעונים – ציסטות – מעין שקיק נוזל תת עורי, מודלק ורגיש.

אם כן, מתוך הבנת הגורמים לפצעונים המטרידים, כדאי כעת לגשת לטיפול ומניעה.

אישה מפוצצת חצ'קון מול המראה. ShutterStock
פיצוץ חצ'קונים עלול לגרום להחמרה משמעותית של הפצעונים/ShutterStock

מהם 9 הכללים לשמירה על העור, מניעה, וטיפול בפצעונים בגיל ההתבגרות?

להימנע מ"לפוצץ חצ'קונים"!!! - הימנעות מניקוז בכוח (פיצוץ) של פצעונים ו"ראשים" חשובה ביותר, שכן ניקוז לא נכון (וברוב המקרים הוא לא נכון...) יכול לגרום להחמרה משמעותית של הפצעונים והיווצרות צלקות.

ניקוי עדין של הפנים – רצוי לנקות את הפנים בצורה עדינה, תוך שימוש במים פושרים. יש להימנע משפשוף נמרץ של העור או שימוש במברשות.

ניקוי של הפנים בין פעם לפעמיים ביום, ולא יותר – וזאת על מנת להימנע מייבוש יתר של העור, תופעה הנפוצה בשימוש בסבונים שונים, ובמיוחד כאלו המשמשים בדרך כלל לטיפול בפצעונים.

ניגוב עדין של הפנים – מומלץ לנגב את עור הפנים לאחר השימוש בטפיחות עדינות עם מגבת רכה.

שימוש בסבון מותאם – מכיוון שהמטרה היא להשפיע ולטפל בכלל הגורמים להופעת הפצעונים, רצוי להשתמש בסבון עדין, אשר מחד לא יגרום לייבוש יתר של הפנים ומאידך יטפל בגורמי הבסיס להיווצרותם – כגון הצטברות החלב המוגברת, חסימת בלוטות החלב, ריבוי חיידקים ויצירת הדלקת.

שימוש בתכשירי לחות – מכיוון שניקוי של הפנים גורם לאובדן לחות מתמשך, רצוי להשתמש בתכשירי לחות המותאמים במיוחד לעור הנוטה לפצעונים, כך שיעניקו לחות אך לא יחסמו את מוצא בלוטות החלב. ישנם גם תכשירים אשר משלבים לחות והגנה יחדיו – ואלו מומלצים בדרך-כלל לשימוש יומי.

הגנה מפני השמש – השמש עשויה להחמיר את נזקי הפצעונים, לגרום פיגמנטצית יתר ולהחמיר צלקות קיימות של פצעונים. כדאי ורצוי להשתמש בתכשיר הגנה משמש, וגם כאן רצוי תכשיר המותאם לפנים הנוטות לפצעונים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פצעונים על הפנים. ShutterStock
השמש עשויה להחמיר את נזקי הפצעונים, לגרום פיגמנטצית יתר ולהחמיר צלקות קיימות של פצעונים/ShutterStock

איפור / הסתרה – ניתן להשתמש באיפור כאשר יש פצעונים, אך רצוי להעדיף תכשירים שאינם על בסיס שומני ואינם גורמים לחסימת בלוטות החלב – בד"כ יסומנו כ"לא קומדוגני" (non-Comedogenic).

פנייה לעזרה רפואית – מומלץ לפנות לרופא עור עם הופעת הפצעונים, וזאת לשם התאמת תוכנית טיפוח וטיפול מיטבית. כיום לרופאי העור יש מגוון אמצעים ותכשירים אשר ניתן להיעזר בהם ולרוב להתגבר על הפצעונים – גם הקשים ביותר. חשוב לזכור שמכיוון שפצעונים על הפנים מובילים לעיתים לצלקות – כדאי לפנות בהקדם לרופא עוד טרם היווצרותם – שכן הטיפול הטוב ביותר לצלקות הוא מניעה!

כותב הכתבה הוא רופא העור ד"ר תומר גולדשמיד מהמרכז הרפואי איכילוב

וואלה! NEWS בשיתוף Acnil

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully