פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      ועוד לא הגענו לפיצה: המזונות שעלולים לגרום להופעת פצעונים על הפנים

      בורקס, פנקייק ועוגות הם האויבים האמיתיים של כל מתבגר ממוצע. הם גורמים לחגיגה בפה וכעבור כמה שעות מחוללים נזק מייאש על הפנים. אבל המזונות האלה לא לבד, קבלו את "הרשימה השחורה" של האוכל. אולי כדאי בכלל לעבור לחסה

      פיצה (ShutterStock)
      הקפידו לאכול נכון ולא להגזים עם הכמויות (צילום: ShutterStock)

      האם יש דבר טוב יותר מאוכל?

      האם יש דרך טובה להעביר את הערב מאכילה מענגת מול הטלוויזיה?

      גם אם עניתם "לא" לשתי השאלות (וזה נפלא אם עניתם כך, בינינו), כדאי מאוד לזכור שלמרות שמה שנכנס לפינו הוא מזין ומשביע, אך לפעמים, בכמויות מסוימות, מדובר גם במזון שפוגע בגוף שלנו על ידי העלאה במשקל, התפרצות פצעונים מעיקים על הפנים ועוד כל מיני השפעות שהם ממש לא "טודו בום". אנחנו לא אומרים לכם להפסיק לאכול את המאכלים שמופיעים בכתבה, אבל כן נאמר לכם לזכור את הכתבה הזו בפעם הבאה שתפתחו את המקרר למשל. אה, וגם חשוב לזכור שלא כל מה שגורם למתקפת אקנה בפנים של מתבגר אחד, יעשה את אותו הדבר בפנים של מתבגר אחר, כל אחד והמטען הגנטי שלו.

      גבינה

      גבינה שוויצרית מחוררת (ShutterStock)
      לאכילת כמות גדולה של גבינה יש השלכות (צילום: ShutterStock)

      בגדול, גבינה זה טעים ופיצה זה בכלל מעדן. אבל מה עושים כשידוע שפיצה היא אחד המזונות האהובים והזמינים לבני נוער והיא מכילה כמות לא זניחה של גבינה צהובה? בשנים האחרונות התבצעו מספר רב של מחקרים שמטרתם הוא לבדוק מה הקשר בין התזונה של בני הנוער כאחד מהגורמים הבסיסיים להתפרצות או החמרת אקנה. המחקרים בדקו בין היתר איך משפיעים מוצרי החלב שנחשבים לבעלי ערך גליקמי גבוה, או במילים אחרות מזונות שגורמים לעליה בהפרשת אינסולין וחומרים נוספים בגוף. באופן כללי ניתן לומר כי החוקרים מצאו שקיים קשר חיובי בין עומס גליקמי חיובי ותדירות גבוהה של צריכת מוצרי חלב לבין היווצרות פצעונים. זכרו שלמוצרי חלב יש תחליפים בריאים מהטבע ושאפשר לצרוך כמויות קטנות של גבינה גם מבלי לחסל קופסאות שלמות בכל פעם.

      אורז

      ילד אוכל סושי (ShutterStock)
      כמויות גדולות של אורז לבן יכולה לעורר שחרור אינסולין ברמות גבוהות כאלה שעשויים להוביל ליצירת פצעונים (צילום: ShutterStock)

      זוכרים את העלייה באינסולין מהפסקה הקודמת? בטח תשמחו לדעת שגם אורז עלול לגרום להיווצרות פצעונים או החמרה במצבם. אתם יודעים מה יש בסושי, כאילו, חוץ מדגים? אורז ולא מעט. אחת ממסקנות מהמחקרים שהתבצעו בשנים האחרונות היא שצריכה של כמויות גדולות של אורז לבן יכולה לעורר שחרור אינסולין ברמות גבוהות כאלה שעשויים להוביל ליצירת פצעונים. אז לדוגמה אי אפשר באמת לאכול סושי בלי אורז, אבל אפשר לאכול סושי במידה, ולזכור שאם תאכלו כמה רולים של סושי יש סיכוי שבעוד כמה ימים תתעוררו עם חברים חדשים על הפנים.

      צ'יפס

      צ'יפס בלגי עם מיונז (ShutterStock)
      הצ'יפס טעים? את האפקט תרגישו היטב בהמשך (צילום: ShutterStock)

      אין דבר כיפי ומנחם יותר מקערת צ'יפס חמה ונעימה כדי לספק נשנוש מהנה. אין דבר מעצבן יותר מללטף את הפנים אחרי דהירה על קערת צ'יפס חמה ונעימה ולהרגיש איך כל השמן מהצ'יפס עבר למקום אחר - הפנים. אין דבר עצוב יותר מלהתעורר למחרת ולראות שהצ'יפס החם והנעים מאתמול בערב הפך להיות פצעון חם ולא נעים על הלחי. אבל היי, העיקר שהערבוב של הקטשופ והמיונז היה מדויק מבחינת כמויות.

      פופקורן

      פופקורן (ShutterStock)
      קחו בחשבון שפופקורן כולל הרבה שומני טראנס ועמילן, שכמות גדולה מהם עלולים לגרום להתפרצות פצעונים (צילום: ShutterStock)

      בואו נבהיר דבר אחד: פופקורן שמכינים בבית (במעטפה במיקרוגל או בסיר) או פופקורן שקונים בבית הקולנוע הוא גם לא ממש בריא ברגע שמטגנים אותו בהרבה שמן, ומוסיפים לו חמאה ומלח כדי לשדרג את הטעם. אז נכון שאחרי התוספות יש לו טעם מושחת וממכר, ואי אפשר להפסיק לאכול ממנו גם הסרט שאתם צופים בו לא משהו, אבל קחו בחשבון שהוא כולל הרבה שומני טראנס ועמילן, שכמות גדולה מהם עלולים לגרום להתפרצות פצעונים שונים ומשונים. מחקרים מהשנים האחרונות מצאו שבני נוער שסבלו מאקנה בינוני ועד חמור דיווחו על צריכת מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה כגון סוכר, חלב ומוצריו ומזונות עם שומן רווי ושומן טראנס, כמו שיש בפופקורן שאתם אוהבים לנשנש בכמויות. אם אוכלים יותר מדי זה יכול להיות לגמרי סרט רע.